4== Evlilik süreyle sınırlandırılsa daha iyi olmaz mı? / Wouldn’t it be better if marital agreements had a time limit?

Uzun zamandan beri aklimi kurcalayan bir konuda bilenlere akil danismak istiyorum.

Bu  konu “evlilik” hakkinda.

Evlilik bir akiddir diyor herkes.Yani bir sozlesme.Bir suredir miras ve mallar konusunda sozlesme hakki tanindi.fakat mal disinda asil olan bir konu var bence ki bu sozlesmenin suresi.

Ortalama bir satis yada bayilik sozlesmesinde asagidaki maddeler bulunuyor :

1-Bu sozlesme …ile …arasinda hazirlandi.

2-taraflardan…..kisaca alici…… ise satici diye anilacak.

3-Bu sozlesme…… konusunu duzenler.

4-Taraflar …….maddelerde anlasmistir.

5-Aralarinda anlasmazliga dustuklerinde…..mahkemeye muracaat edecekler.

8-Birde  savas, dogal afet gibi taraflarin ellerinde olmayan durumlar halinde ne yapilacagi yazar.

Bu anlasmanin belirli bir suresi de oluyor.Su tarihe kadar su mal yuklenecek, teslim edilecek  yada su hizmetler verilecek gibisinden.

Evliligin suresi beni ilgilendiriyor.

sanki olene kadar surecek zannederek evleniyor cogunluk.”Kimse bosanmak uzere evlenmez” diye bir soz duyuyoruz.

Cunku etrafima bakinca  omur boyu surecek  yanilgisi  icinde  goruyorum insanlari.

Bu yaziyi okuyunca omur boyu surdurenler bana karsi cikmasin az da olsa onlar var.Derdim onlarla degil.Ayrica omur boyu surenlerin hangi sebeplerden omur boyu surdugune bakacak olursak durum daha da vahimlesir.

Ben kalan cogunluk icin yaziyorum.

-Neden evliligi omur boyu surecek zannediyoruz?yada ciftler birbirlerine bu yalani soyluyor?

Aslinda bu yalani karsimizdakinden once kendimize de soyluyoruz.

Hukukta aslolan iyi niyet degil midir?

Diyeceksiniz ki taraflar aslinda ictenlikle  bu sozu veriyor.O zaman taraflar kafalarini kuma gomuyor.Ben evlilik dusmani falan degilim, bu kurumu bozmak yada yipratmak amacimda yok.

Ve kendi aklim ve bilgim yetmedigi icin sizlere danisiyorum.

Sanirim baska bir ulkede  gundeme geldi evlilik sozlesmesini zamanla sinirlandirmak.O ulkede ne oldu bilmiyorum.Baska bir ulkede ne oldugu cok da baglamiyor beni.

Evlilik oncesi karsidan bosanma dilekcesine imza alanlar var saniyorum.

Sirket sozlesmesinde o imzayi atan sirket yetkilisinin olmesi yada gorevden ayrilmasi halinde bile sirket devam ettikce sozlesme devam ediyor zannediyorum.Evlilikte ise taraflardan biri olunce otomatik olarak sonlaniyor.

-Bir insan omur boyu sadakat sozu verebilir mi?Verebilir.Peki bu sozu verenlerin ne kadari buna uyuyor?Sayi yada oran veremem ama azinlikta kaldiklari malum.

Satis yada bayilik ..vs sozlesmede taraflardan bu sozlesmeye uymayanlarin belirlenen bir miktarda tazminat odemesi gerekiyor eger taraflar boyle bir madde ilave etmislerse.Ben henuz duymadim aldatan taraf tazminat odesin diye.Ya zaten toptan anlasmanin iptali icin bosanma yoluna gidiyorlar yada sineye cekiyorlar.

Belki de  evliligin sadece kurulmasi ve sonlandirilmasi icin resmi makama basvurmak yaninda uygulanmasi konusunda da resmi makam destegi almak gerekmez mi?

Cunku kurulurken ve bitirirken  onay veren makam  nasil uygulandigini neden takip etmez?

Eger omur boyu surecekmis gibi hem kendimizi hem de karsimizdakini kandirarak baslamak ve bunun rehavetiyle bu sozlesmeyi hafife almak yerine ,sureli tutarak daha ciddiye alinmasi saglanamaz mi?

İlla ki  taraflardan birinin digerine siddet uygulayip bunu hastane raporuyla yada karakola sikayet etmesini beklemeden  yada taraflardan biri magdur olmadan bu resmi destegin hissedilmesi daha saglikli olmaz mi?

Evliligin sure ile sinirlandirilmasi erkelerin lehine gorunuyor.Amacim bu degil.Sozlesme suresi kondugunda en azindan taraflar bu sure icinde bu sozlesmeye daha dikkat gosterebilir.

Ve taraflarin bosanma sebebi sayilacak eylemleri ayricada ekonomik yaptirimla sinirlandirma denenebilir.

Konuyu dagitmak istemiyorum cunku bu yaziyi cozum uretmek amacli degil sorun tanimlamak icin degil de sorgulamak  yada akil erdirmek icin yaziyorum.

-Bir insan omur boyu esine iyi davranmak sozu verebilir mi?Veriyorlar.Peki bu ne kadar tutulabilir bir soz?Ne kadar tutuyor cogunluk?Omur boyu yerine belli bir sure icin soz vermek daha kolay degil mi?Bu sure bitiminde taraflar tekrar uzatabilir yada sure bittiginde sozlesme bitmis olur.

-Bazen taraflardan biri uzerine dusen maddi sorunlulugu yerine getirerek kendini savunma yoluna gidiyor.

-Omur boyu sadakat sozu vermek insanin elimde olan bir sey mi?Senden baskasini sevmeyecegim demek  karsiya yalan soylemenin yani sira kendimizi yapamayacagimiz bir sozun yerine getiremeyecegimiz bir maddeyi kabul etmek anlami tasimaz mi?Burada kalbin baskasini sevmesini illaki o sevdigiyle beraber olmasi anlaminda kullanmiyorum..Aldatma illaki fiili mi olur? Siz esiniz baskasini seviyorsa sizi fiilen aldatmasa bile bunu gulumseyerek kabul edebilir misiniz? Sevginin onune gecmek  fiilen aldatmamaktan daha zor bir yukumluluk degil midir?

Şimdilik sorularim bu kadar.Umarim evliliklerin daha iyi  devam ettirilmesine de katkisi olur.

Yorumlarinizi esirgemezsiniz diliyorum.

One Comment

  1. ayten baran
    Posted Ekim 1, 2009 at 6:58 pm | Permalink

    ben evlilik sözleşmesi yapılmasına karşıyım.
    evlilik karşılıklı sevgi ve saygı esasına göre yürütülen bir kurumdur.
    evlilikte sevgi bittimi,evlilik sözleşmesinin süresinin dolması mı beklenecek?bu iki tarafa yapılan bir zulüm olmazmı?
    yürümedimi o dakka bitirilmesi gerektiğini savunuyorum.
    zaten çocuk ta olmuşsa ayrılmanın bedelini en ağır bir biçimde ödüyorsunuz,birde sözleşmenin bedelinimi de ödetecekler.
    dayak yiyen bir kadın,sözleşmenin bitmesini nasılbekleyebilir.
    yasalar,evliliği onaylıyor ama takipçisi olmuyor.en savunmasız birkadını bileyanlız bırakıyor.
    sonra ölünceye kadar sadık kalınacağı garantisini kimse veremez.
    ama kalınırsa bu elbetteki çok güzel olur.


Yorum Yapın

Required fields are marked *
*
*

